[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]
Το μέλλον του ανθρώπου βρίσκεται στη διατροφική του επιλογή και στον τρόπο ζωής του
γράφει ο Νίκος. Γ. Δαφόπουλος
(Ένας ξεχασμένος Πλατωνικός διάλογος πιο σύγχρονος από ποτέ)
Ο Πλάτωνας βάζει το Σωκράτη να συζητάει με τον Γλαύκωνα για τη διατροφή των ανθρώπων της πόλης και τις συνέπειες που έχει η επιλογή της φυτοφαγίας ή της σαρκοφαγίας για το μέλλον τους. Πρόκειται, στην ουσία, για την εξελικτική πορεία των ίδιων των κατοίκων – πολιτών. Αποδίδω το νόημα, και όχι την κατά λέξη μετάφραση, για ευκολία κατανόησης του διαλόγου, ο οποίος συνδέει τη διατροφή με το μέλλον των κατοίκων των πόλεων.
Σωκράτης: Οι πόλεις, Γλαύκων, προτείνω να είναι απλές. Οι πολίτες να τρέφονται απλά με σιτάρι, κριθάρι με λίγο αλάτι, ελιές και τυρί καθώς και το παραδοσιακό πιάτο με τα βρασμένα κρεμμύδια και λάχανο.
(Σημείωση του αρθρογράφου: Υπενθυμίζω πως στις τριτοκοσμικές χώρες, «οι πολιτισμένες χώρες» στέλνουν σιτάρι, γιατί είναι πλήρης τροφή όταν καταναλώνεται με την εξωτερική φλούδα ενώ οι ίδιες οι πολιτισμένες χώρες τρώνε το άσπρο αλεύρι και το πίτυρο το δίνουν στις κότες και τα γουρούνια!)
Συνεχίζοντας ο Σωκράτης προτείνει για επιδόρπιο σύκα, μπιζέλια, φασόλια, μύρτιλα ψητά, φουντούκια και λίγο κρασί.
«Έτσι θα περνούν οι μέρες τους με υγεία και ηρεμία και σίγουρα θα μακροημερεύουν».
Γλαύκων: Σωκράτη, οι πολίτες πρέπει να ζουν με «πολιτισμένο τρόπο» και όχι να κάνουν μια «διατροφή χοίρων». Να έχουν σύγχρονα πιάτα και επιδόρπια και να ξαπλώνουν στους καναπέδες. Με άλλα λόγια, να έχουν την πολυτέλεια να τρώνε κρέας.
Σωκράτης (απαντώντας): Εάν επιθυμείς μια πόλη που θα υποφέρει από φλεγμονές, θα χρειαζόμαστε μεγάλες ποσότητες από όλα τα είδη των ζώων, για να τα φάνε οι πολίτες που τα επιθυμούν… Έτσι δεν είναι;
Γλαύκων: Φυσικά και θα χρειαζόμαστε.
Σωκράτης: Τότε θα χρειαζόμαστε περισσότερους γιατρούς και θεραπευτές απ’ ό,τι με τη διατροφή που πρότεινα προηγουμένως.
Γλαύκων: Πραγματικά, έτσι είναι.
Σωκράτης: Αυτή η πολυτελής πολιτεία θα περιοριστεί σε έκταση γιατί θα χρειαστούν μεγάλες εκτάσεις για βοσκοτόπια εκτροφής πολλών ζώων. Αυτή η έλλειψη εκτάσεων, μπορεί να οδηγήσει στη διεκδίκηση γης άλλων πολιτών καθώς και σε βίαιες καταστάσεις, οι οποίες θα οδηγήσουν στην παρέμβαση της δικαιοσύνης, για να αντιμετωπιστεί η βία.
Και συνεχίζει: «Όταν σε μια πόλη αφθονούν η ασθένεια και η ασωτία, θα αφθονούν γιατροί και δικηγόροι, για εγχειρήσεις και απονομή δικαιοσύνης!»
Ο Πλάτων, λοιπόν, πριν από 2.500 χρόνια καταδίκαζε την κρεοφαγία γιατί γνώριζε ότι η κατανάλωση ζωικών προϊόντων οδηγεί σε αρρωστημένη πολιτεία!
Ο Ιπποκράτης, επίσης, υποστήριζε πως με τη διατροφή μπορούμε να προλάβουμε ή να θεραπεύσουμε την ασθένεια. Έλεγε: «η τροφή σου να είναι το φάρμακό σου».
Και ο Πλούταρχος, αρχιερέας στο Μαντείο των Δελφών, υπενθυμίζει την αφθονία των τροφών που προσφέρει η γη μαζί με τη θεραπεία και την υγεία.
Παρατηρεί ακόμη πως ανατομικά ο άνθρωπος δεν είναι σχεδιασμένος για να καταναλώνει και να αφομοιώνει το κρέας. Έφαγε κρέας κάποια στιγμή εξαιτίας της αδυναμίας εξευρέσεως τροφής λόγω αφιλόξενων κλιματολογικών συνθηκών κάποιας εποχής. Τον μέμφεται, όμως, γιατί δεν επανήλθε στη φυτοφαγία και εξακολουθεί την κρεοφαγία, γινόμενος αναίσθητος στο σκηνικό της σφαγής! Ο Πλούταρχος προχωρεί ακόμη παραπέρα σημειώνοντας πως στο ζώο κατά τη θανάτωσή του, αφαιρούνται «το φως του ήλιου, τα χρόνια της ζωής, για τα οποία έχει γεννηθεί και έχει φτιαχτεί από τη φύση». Θίγει, επίσης, και το ότι τα ζώα αισθάνονται, γεγονός που απαιτεί μία πιο δίκαιη συμπεριφορά απέναντί τους (Περί κρεοφαγίας, 995A-D).
«Το βουβάλι είναι ικανοποιημένο να βόσκει σε ένα η δύο στρέμματα. Ένα δάσος αρκεί για μερικούς ελέφαντες. Μόνο ο άνθρωπος συντηρεί τον εαυτό του με τη λεηλασία ολόκληρης της Γης και της θάλασσας. Γιατί;» (Σενέκας, λόγιος, πριν 2000 χρόνια).
Ο γιατρός Frederick L. Hofman, ο οποίος πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Αμερικανικής Αντικαρκινικής εταιρείας, δήλωσε πως η λύση για την πρόληψη και τη θεραπεία του καρκίνου είναι η διατροφή.
Γιατί ξεχάσαμε πως οι καλύτεροι αθλητές των ολυμπιακών αγώνων ήταν χορτοφάγοι;
Πώς καταλήξαμε, οι γιατροί μας, ως θεραπευτές μας, να γνωρίζουν ελάχιστα ως καθόλου για τη διατροφή; (China Study, εκδ. Συμμετρία, σελ. 425)
Πώς καταλήξαμε η χρήση συνταγογραφούμενων φαρμάκων και η εισαγωγή στα νοσοκομεία να είναι η τρίτη αιτία θανάτου; (China Study, εκδ. Συμμετρία, σελ. 425)
Ποτέ στο παρελθόν δεν υπέφεραν τόσοι πολλοί άνθρωποι από τόσο ψηλά επίπεδα παχυσαρκίας και διαβήτη.
Ποτέ πριν δεν είχαμε εισαγάγει σε τόση μεγάλη κλίμακα, γενετικά τροποποιημένες ποικιλίες φυτών στο περιβάλλον, χωρίς να γνωρίζουμε τι επιπτώσεις μπορεί να υπάρχουν.
Ποτέ πριν δεν είχαμε δει τόσες πολλές ποικιλίες φυτών, πτηνών και ζώων να εξαφανίζονται.
Γιατί να εξακολουθούμε να καταναλώνουμε ζωικές τροφές, οι οποίες αποδείχτηκε πως μας αρρωσταίνουν; (έρευνα 40 χρόνων, δημοσιευμένη ως China Study, εκδόσεις Συμμετρία)
Ας μη γελιόμαστε: το τι επιλέγουμε ως διατροφή, έχει συνέπειες στην ψυχοσωματική μας υγεία και στην εξελικτική διαμόρφωση του περιβάλλοντος του Πλανήτη κι όχι μόνο!
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]